Naast e-commerce heeft social distancing het hybride koopgedrag - dat zich op het kruispunt van online en fysieke retail bevindt - gestimuleerd. Zo kan een klant bijvoorbeeld online de voorraad van een bepaald product in verschillende winkels controleren, de transactie met zijn smartphone betalen en het artikel een paar uur later op de door hem gekozen locatie ophalen (‘click and collect’). Het online kopen van een product, maar het in de winkel kunnen terugbrengen (‘click & return’) is ook een populaire optie, met name in de kledingsector.
Ongetwijfeld begonnen de lijnen tussen fysieke en online retail al lang voor het uitbreken van de pandemie te vervagen. In 2016 bleek uit een studie van Deloitte dat de ervaringen van consumenten op digitale kanalen (online of mobiel) daadwerkelijk invloed hadden op 56 cent van elke dollar die in fysieke winkels werd uitgegeven. Dit bedrag kan nog hoger uitvallen als social distancing de norm blijft.
Hybride koopgedrag
Winnaars van de versnelde overgang naar e-commerce zijn betaalbedrijven zoals Adyen en Paypal. Deze laatste kondigde een recordaantal nieuwe rekeningen aan in het eerste kwartaal. De opkomst biedt deze spelers toegang tot de traditionele markt voor de verwerking van betalingen in de winkel, waar nog steeds bijna 80% van alle betalingen wordt verwerkt. Adyen heeft daar een zekere mate van tractie gekregen met zijn unieke technologie die het mogelijk maakt voor webwinkeliers om alle transacties zowel in de winkel als online op hetzelfde platform te verwerken. Zowel Adyen als Paypal zijn holdings in de financials strategie van Jupiter. Andere holdings in de strategie, zijn de meer traditionele betalingsaanbieders zoals Global Payments in de VS, en Worldline en Nexi in Europa.
Covid-19 heeft geleid tot een versnelling van de overgang naar cashless societies wereldwijd, wat voor deze spelers een netto positief effect zou moeten hebben, ondanks de verschuiving van marktaandelen van in-store naar e-commerce. Worldline en Nexi kunnen de voordelen van innovatie en omni-channel bieden aan kleine retailers die slechts beperkt toegang hebben tot banken of e-commercespelers.
Winnaars
Betaalbedrijven profiteren van de verschuiving naar e-commerce en maken gebruik van nieuwe omzetkansen door hun technologie in te zetten om traditionele retailers te helpen bij de overgang naar deze nieuwe 'omni-channel'-wereld.
Bijna twee maanden van lockdown en winkelsluitingen hebben geleid tot een wereldwijde stijging van de online retailverkoop. Volgens de Bank of America vond 30% van alle kaarttransacties in de VS in mei online plaatsvond; een stijging van ongeveer 15% in vergelijking tot voor de invoering van social distancing. Fysieke winkels zullen op een gegeven moment weer opengaan, maar het is moeilijk te kwantificeren hoelang deze online-verschuiving op de langere termijn zal aanhouden. De verandering in het klantgedrag als gevolg van de pandemie zal langdurige gevolgen hebben. Voor het eerst is online retail doorgedrongen tot nieuw leeftijdscategorieën (45 jaar of ouder) en nieuwe productcategorieën (boodschappen, gezondheidsproducten).
Belangrijker nog is dat de penetratiegraad van e-commerce vóór Covid-19 aangaf dat er nog veel groei in het vat zit. Het aandeel van online in de detailhandel is meer dan 20% in China, schommelt rond de 15% in de VS en het VK, maar blijft onder de 10% in Europa en Japan.
De Covid-19 pandemie heeft niet alleen voor een sterke toename van e-commerce gezorgd, maar ook zijn de grenzen tussen e-commerce en de traditionele detailhandel verder vervaagd. Hieronder leest u de kansen volgens Guy de Blonay, fondsmanager bij Jupiter Asset Management.
Fintech is meer dan Adyen
Volgens de Bank of America vond 30% van alle kaarttransacties in de VS in mei online plaats
Winnaars van de versnelde overgang naar e-commerce zijn betaalbedrijven zoals Adyen en Paypal
De Covid-19 pandemie heeft niet alleen voor een sterke toename van e-commerce gezorgd, maar ook zijn de grenzen tussen e-commerce en de traditionele detailhandel verder vervaagd. Hieronder leest u de kansen volgens Guy de Blonay, fondsmanager bij Jupiter Asset Management.
Betaalbedrijven profiteren van de verschuiving naar e-commerce en maken gebruik van nieuwe omzetkansen door hun technologie in te zetten om traditionele retailers te helpen bij de overgang naar deze nieuwe 'omni-channel'-wereld.
Bijna twee maanden van lockdown en winkelsluitingen hebben geleid tot een wereldwijde stijging van de online retailverkoop. Volgens de Bank of America vond 30% van alle kaarttransacties in de VS in mei online plaatsvond; een stijging van ongeveer 15% in vergelijking tot voor de invoering van social distancing. Fysieke winkels zullen op een gegeven moment weer opengaan, maar het is moeilijk te kwantificeren hoelang deze online-verschuiving op de langere termijn zal aanhouden. De verandering in het klantgedrag als gevolg van de pandemie zal langdurige gevolgen hebben. Voor het eerst is online retail doorgedrongen tot nieuw leeftijdscategorieën (45 jaar of ouder) en nieuwe productcategorieën (boodschappen, gezondheidsproducten).
Belangrijker nog is dat de penetratiegraad van e-commerce vóór Covid-19 aangaf dat er nog veel groei in het vat zit. Het aandeel van online in de detailhandel is meer dan 20% in China, schommelt rond de 15% in de VS en het VK, maar blijft onder de 10% in Europa en Japan.
Volgens de Bank of America vond 30% van alle kaarttransacties in de VS in mei online plaats
Naast e-commerce heeft social distancing het hybride koopgedrag - dat zich op het kruispunt van online en fysieke retail bevindt - gestimuleerd. Zo kan een klant bijvoorbeeld online de voorraad van een bepaald product in verschillende winkels controleren, de transactie met zijn smartphone betalen en het artikel een paar uur later op de door hem gekozen locatie ophalen (‘click and collect’). Het online kopen van een product, maar het in de winkel kunnen terugbrengen (‘click & return’) is ook een populaire optie, met name in de kledingsector.
Ongetwijfeld begonnen de lijnen tussen fysieke en online retail al lang voor het uitbreken van de pandemie te vervagen. In 2016 bleek uit een studie van Deloitte dat de ervaringen van consumenten op digitale kanalen (online of mobiel) daadwerkelijk invloed hadden op 56 cent van elke dollar die in fysieke winkels werd uitgegeven. Dit bedrag kan nog hoger uitvallen als social distancing de norm blijft.
Hybride koopgedrag
Winnaars van de versnelde overgang naar e-commerce zijn betaalbedrijven zoals Adyen en Paypal
Winnaars van de versnelde overgang naar e-commerce zijn betaalbedrijven zoals Adyen en Paypal. Deze laatste kondigde een recordaantal nieuwe rekeningen aan in het eerste kwartaal. De opkomst biedt deze spelers toegang tot de traditionele markt voor de verwerking van betalingen in de winkel, waar nog steeds bijna 80% van alle betalingen wordt verwerkt. Adyen heeft daar een zekere mate van tractie gekregen met zijn unieke technologie die het mogelijk maakt voor webwinkeliers om alle transacties zowel in de winkel als online op hetzelfde platform te verwerken. Zowel Adyen als Paypal zijn holdings in de financials strategie van Jupiter. Andere holdings in de strategie, zijn de meer traditionele betalingsaanbieders zoals Global Payments in de VS, en Worldline en Nexi in Europa.
Covid-19 heeft geleid tot een versnelling van de overgang naar cashless societies wereldwijd, wat voor deze spelers een netto positief effect zou moeten hebben, ondanks de verschuiving van marktaandelen van in-store naar e-commerce. Worldline en Nexi kunnen de voordelen van innovatie en omni-channel bieden aan kleine retailers die slechts beperkt toegang hebben tot banken of e-commercespelers.
Winnaars
Fintech is meer dan Adyen