Hoofd aandelenstrategie Saxo Bank
Wel of niet oppassen
met consumentenaandelen
Aandelen in luxeconsumptiegoederen en media & entertainment behoorden tot de winnaars sinds de wereldwijde kredietcrisis. Maar door de stijgende rentevoeten en de toegenomen energiekosten heeft de consument steeds minder geld beschikbaar voor deze zogeheten discretionaire consumptie. De Visie van Peter Garnry, hoofd aandelenstrategie Saxo Bank.
MSCI Consumer Discretionary / MSCI World | Bron: Bloomberg
Deze dynamiek zal tijdens de winterperiode in Europa nog meer verergeren en verschillende analisten hebben hun koersdoelen voor veel aandelen uit de sector van de consumptiegoederen al verlaagd. Aandelen in discretionaire consumptiegoederen lieten van april 2008 tot oktober 2020 een outperformance zien. Maar de wereldwijde energiecrisis, vooral hier in Europa, zal in de toekomst negatief uitpakken voor deze consumentenaandelen.
Volgens de website Thunder Said Energy zijn de primaire energiekosten als percentage van het wereldwijde bbp gestegen tot 14%, tegen 6,5% in 2021. Dit moet door de huishoudens worden gecompenseerd door op andere zaken te bezuinigen. De meest kwetsbare delen van de economie zijn de activiteiten die helemaal bovenaan de Maslow-piramide staan, dus zaken als media & entertainment en luxe consumptiegoederen.
De 10 grootste energieaandelen
wereldwijd
De 10 grootste Europese aandelen in de sector consumptiegoederen
De 10 grootste wereldwijde aandelen in discretionaire consumptiegoederen
Exxon Mobil
Chevron
Reliance Industries
Shell
ConocoPhillips
TotalEnergies
PetroChina
Equinor
BP
Petrobras
LVMH
Hermes
Christian Dior
Volkswagen
Inditex
EssilorLuxottica
Richemont
Kering
Mercedes-Benz
BMW
Amazon
Tesla
LVMH
Home Depot
Alibaba
Toyota
McDonald's
Nike
Meituan
Hermes
De 10 grootste…
De energiebelasting is slecht voor consumentenaandelen, maar goed voor wereldwijde energiebedrijven.
Daarom hebben wij in de onderstaande lijsten ook de tien grootste energiebedrijven uitgelicht.
Hogere rentetarieven hebben ook een invloed op de consumptie via consumentenkredieten, maar het cruciale punt om te begrijpen is dat de energiecrisis niet volledig is ingeprijsd in discretionaire aandelen van consumenten. Deze aandelen behoorden tot de grote winnaars sinds de Grote Financiële Crisis, maar nu de inkomens van gezinnen onder druk staan, verwachten wij dat de vraag drastisch zal afkoelen.
De Europese luxe-industrie zal waarschijnlijk het hardst worden getroffen. Daarna komt de wereldwijde auto-industrie, waar de grote vraag is of de adoptie van de elektrische auto sterk genoeg is om Tesla te beschermen tegen de vernietiging van de vraag.
De energiebelasting is slecht voor consumentenaandelen, maar goed voor wereldwijde energiebedrijven
Hoofd aandelenstrategie Saxo Bank
MSCI Consumer Discretionary / MSCI World | Bron: Bloomberg
LVMH
Hermes
Christian Dior
Volkswagen
Inditex
EssilorLuxottica
Richemont
Kering
Mercedes-Benz
BMW
Amazon
Tesla
LVMH
Home Depot
Alibaba
Toyota
McDonald's
Nike
Meituan
Hermes
Exxon Mobil
Chevron
Reliance Industries
Shell
ConocoPhillips
TotalEnergies
PetroChina
Equinor
BP
Petrobras
De 10 grootste energieaandelen
wereldwijd
De 10 grootste Europese aandelen in de sector consumptiegoederen
De 10 grootste wereldwijde aandelen in discretionaire consumptiegoederen
De 10 grootste…
De energiebelasting is slecht voor consumentenaandelen, maar goed voor wereldwijde energiebedrijven.
Daarom hebben wij in de onderstaande lijsten ook de tien grootste energiebedrijven uitgelicht.
De Europese luxe-industrie zal waarschijnlijk het hardst worden getroffen. Daarna komt de wereldwijde auto-industrie, waar de grote vraag is of de adoptie van de elektrische auto sterk genoeg is om Tesla te beschermen tegen de vernietiging van de vraag.
De energiebelasting is slecht voor consumentenaandelen, maar goed voor wereldwijde energiebedrijven
Hogere rentetarieven hebben ook een invloed op de consumptie via consumentenkredieten, maar het cruciale punt om te begrijpen is dat de energiecrisis niet volledig is ingeprijsd in discretionaire aandelen van consumenten. Deze aandelen behoorden tot de grote winnaars sinds de Grote Financiële Crisis, maar nu de inkomens van gezinnen onder druk staan, verwachten wij dat de vraag drastisch zal afkoelen.
Deze dynamiek zal tijdens de winterperiode in Europa nog meer verergeren en verschillende analisten hebben hun koersdoelen voor veel aandelen uit de sector van de consumptiegoederen al verlaagd. Aandelen in discretionaire consumptiegoederen lieten van april 2008 tot oktober 2020 een outperformance zien. Maar de wereldwijde energiecrisis, vooral hier in Europa, zal in de toekomst negatief uitpakken voor deze consumentenaandelen.
Volgens de website Thunder Said Energy zijn de primaire energiekosten als percentage van het wereldwijde bbp gestegen tot 14%, tegen 6,5% in 2021. Dit moet door de huishoudens worden gecompenseerd door op andere zaken te bezuinigen. De meest kwetsbare delen van de economie zijn de activiteiten die helemaal bovenaan de Maslow-piramide staan, dus zaken als media & entertainment en luxe consumptiegoederen.
Aandelen in luxeconsumptiegoederen en media & entertainment behoorden tot de winnaars sinds de wereldwijde kredietcrisis. Maar door de stijgende rentevoeten en de toegenomen energiekosten heeft de consument steeds minder geld beschikbaar voor deze zogeheten discretionaire consumptie. De Visie van Peter Garnry, hoofd aandelenstrategie Saxo Bank.
met consumentenaandelen
Wel of niet oppassen