Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Auteur Martine Hafkamp,
Fintessa Vermogensbeheer

Technologie heeft een cruciale rol gespeeld in de groei en het succes van Inditex.

Zara betekende een keerpunt voor de mode-industrie

COLUMN

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Inditex in portefeuille.

Marktleider

Samenvattend wordt de mondiale expansie van Inditex aangedreven door haar unieke bedrijfsmodel, haar vermogen om producten af ​​te stemmen op lokale markten, haar flexibele toeleveringsketen, haar sterke merkenportfolio en de visie van haar oprichter. Deze factoren hebben ervoor gezorgd dat Inditex een ongeëvenaard succes heeft kunnen boeken in de mode-industrie en zichzelf heeft kunnen vestigen als marktleider.

Uitdagingen

Het bedrijfsmodel van Inditex brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Ten eerste heeft de snelle groei van het bedrijf de toeleveringsketen onder druk gezet, wat kan leiden tot vertragingen en problemen met de kwaliteitscontrole. Ten tweede is de focus van het bedrijf op snelle mode bekritiseerd omdat het bijdraagt ​​aan de milieu-impact van de mode-industrie. Ten derde heeft het succes van Inditex concurrentie aangetrokken, wat betekent dat het bedrijf moet blijven innoveren en zijn rivalen een stap voor moet blijven. Ten slotte kan de gecentraliseerde besluitvormingsstructuur van het bedrijf het voor het bedrijf moeilijk maken om snel te reageren op lokale marktomstandigheden.

Vooral het tweede punt krijgt aandacht. Door de groeiende bezorgdheid over ecologische duurzaamheid wordt het bedrijf geconfronteerd met toenemende druk om zijn snelle productie en verkoop in evenwicht te brengen met verantwoorde milieupraktijken. Terwijl sommigen de fast fashion-industrie als geheel bekritiseren vanwege de negatieve impact op het milieu, beweren anderen dat Inditex de afgelopen jaren belangrijke stappen op weg naar duurzaamheid heeft gezet. Inditex heeft in ieder geval de nodige inspanningen gedaan om fast fashion in evenwicht te brengen met ecologische verantwoordelijkheid.

Onlangs rapporteerde Inditex de resultaten over het eerste half jaar (van februari tot en met juli). De omzet steeg met 7,2 procent naar 18,2 miljard euro. De winst steeg met 10 procent naar 2,8 miljard euro. Beiden iets meer dan verwacht. Met name de zomermaanden vertoonden een aanzienlijke verbetering ten opzichte van vorig jaar, toen de omzet juist vertraagde. Een opleving was door analisten voorspeld na een zwakke prestatie in een koud en nat voorjaar in thuismarkt Spanje. De brutomarge steeg met 19 basispunten naar 58,3 procent. Inditex bevestigde de verwachtingen voor het lopende boekjaar. Het bedrijf heeft geen indrukwekkende schulden. De vrije kasstroom van 6,87 miljard is hoger dan de netto-schuld  van 5,69 miljard euro. Over het schuldenbeheer hoeven beleggers zich geen zorgen te maken.

Uniek bedrijfsmodel

Inditex heeft een revolutie teweeggebracht in de mode-industrie met z’n unieke bedrijfsmodel. Het fast fashion-model heeft Inditex een groot voordeel gegeven ten opzichte van de concurrenten. De komst van Zara betekende een keerpunt voor de mode-industrie. In plaats van de productie uit te besteden aan andere landen, hield Zara de productie in eigen beheer. In plaats van een jaar van tevoren ontwerpen te maken, creëert het ontwerpteam van Zara elke twee weken nieuwe ontwerpen op basis van actuele trends en feedback van klanten. Zodra de ontwerpen klaar zijn worden ze naar de fabrieken van Zara in Spanje, Portugal en Marokko gestuurd. Daardoor kan de kleding snel geproduceerd worden en belandt het snel in de winkels. Zara produceert geen grote hoeveelheden kleding in de hoop dat deze verkocht zullen worden. In plaats daarvan maakt Zara kleine hoeveelheden kleding en wacht af hoe ze verkocht gaan worden. Loopt het goed, dan wordt er meer geproduceerd. Zo niet, dan stoppen ze met de productie.

Door te investeren in technologie, data-analyse en verticale integratie heeft het bedrijf een aanvoerketen opgebouwd die sneller en efficiënter is dan welke andere retailer dan ook. Door data te gebruiken als basis voor ontwerpbeslissingen is Inditex in staat kleding te produceren die mensen daadwerkelijk willen kopen. Het bedrijf maakt bijvoorbeeld gebruik van AI-gestuurde algoritmen om de vraag te kunnen voorspellen. Data-analyse wordt gebruikt om inzicht te verkrijgen in de voorkeuren van klanten.

Ten slotte wordt RFID (Radio Frequency Identification)-technologie toegepast in winkels en distributiecentra. Op deze wijze kan de inventaris real-time gevolgd worden en worden overtollige voorraden voorkomen. Technologie heeft een cruciale rol gespeeld in de groei en het succes van Inditex. Het gebruik van moderne technologie en het efficiënte bedrijfsmodel zorgen structureel voor lagere kosten die het bedrijf in staat stellen een prijs/kwaliteitverhouding te hanteren waar concurrenten nooit aan kunnen tippen. In de snelle wereld van vandaag zijn snelheid en efficiëntie een van de meest kritische factoren voor succes in de mode-industrie.

De wereldwijde omzet van Inditex bedraagt 36 miljard euro. De meeste omzet is afkomstig uit Europa (inclusief Spanje), 64 procent. Het werelddeel Amerika is goed voor 19 procent, Azië en de rest van de Wereld voor 17 procent. Inditex is een toonaangevende moderetailer, zowel in fysieke winkels als online. De kloof met de voornaamste concurrenten als het Zweedse H&M en de Chinese webwinkels Shein en Temu wordt eerder groter dan kleiner.

Het trackrecord van Inditex is indrukwekkend. Zo bedroeg het rendement op het aandeel over de afgelopen 20 jaar gemiddeld 17,5 procent per jaar. In de afgelopen vier jaar, waaronder de coronajaren, werd het dividend telkens verhoogd. Het huidige dividendrendement bedraagt 2,1 procent. Het dividend werd de afgelopen 23 jaar nimmer verlaagd, wat de financiële stabiliteit in de loop der tijd onderstreept. Sinds het einde van 2021 heeft de dochter van Amancio Ortega, Marta, de rol van bestuursvoorzitter van het concern overgenomen.

Industria de Diseño Textil Anónima (kortweg Inditex) is ’s werelds grootste modeconcern gemeten in omzet. Zara is veruit het bekendste merk en verantwoordelijk voor bijna driekwart van de omzet. Bershka, Pull & Bear, Massimo Dutti, Stradivarius en Oysho zijn andere bekende merken van Inditex. Het bedrijf heeft een marktkapitalisatie van 157 miljard euro. De aandelen zijn genoteerd aan de Bolsa de Madrid en het bedrijf maakt deel uit van de IBEX-35 index.

Uniek bedrijfsmodel Inditex verslaat Chinese concurrentie

Technologie heeft een cruciale rol gespeeld in de groei en het succes van Inditex.

Uitdagingen

Het bedrijfsmodel van Inditex brengt ook de nodige uitdagingen met zich mee. Ten eerste heeft de snelle groei van het bedrijf de toeleveringsketen onder druk gezet, wat kan leiden tot vertragingen en problemen met de kwaliteitscontrole. Ten tweede is de focus van het bedrijf op snelle mode bekritiseerd omdat het bijdraagt ​​aan de milieu-impact van de mode-industrie. Ten derde heeft het succes van Inditex concurrentie aangetrokken, wat betekent dat het bedrijf moet blijven innoveren en zijn rivalen een stap voor moet blijven. Ten slotte kan de gecentraliseerde besluitvormingsstructuur van het bedrijf het voor het bedrijf moeilijk maken om snel te reageren op lokale marktomstandigheden.

Vooral het tweede punt krijgt aandacht. Door de groeiende bezorgdheid over ecologische duurzaamheid wordt het bedrijf geconfronteerd met toenemende druk om zijn snelle productie en verkoop in evenwicht te brengen met verantwoorde milieupraktijken. Terwijl sommigen de fast fashion-industrie als geheel bekritiseren vanwege de negatieve impact op het milieu, beweren anderen dat Inditex de afgelopen jaren belangrijke stappen op weg naar duurzaamheid heeft gezet. Inditex heeft in ieder geval de nodige inspanningen gedaan om fast fashion in evenwicht te brengen met ecologische verantwoordelijkheid.

Onlangs rapporteerde Inditex de resultaten over het eerste half jaar (van februari tot en met juli). De omzet steeg met 7,2 procent naar 18,2 miljard euro. De winst steeg met 10 procent naar 2,8 miljard euro. Beiden iets meer dan verwacht. Met name de zomermaanden vertoonden een aanzienlijke verbetering ten opzichte van vorig jaar, toen de omzet juist vertraagde. Een opleving was door analisten voorspeld na een zwakke prestatie in een koud en nat voorjaar in thuismarkt Spanje. De brutomarge steeg met 19 basispunten naar 58,3 procent. Inditex bevestigde de verwachtingen voor het lopende boekjaar. Het bedrijf heeft geen indrukwekkende schulden. De vrije kasstroom van 6,87 miljard is hoger dan de netto-schuld  van 5,69 miljard euro. Over het schuldenbeheer hoeven beleggers zich geen zorgen te maken.

Marktleider

Samenvattend wordt de mondiale expansie van Inditex aangedreven door haar unieke bedrijfsmodel, haar vermogen om producten af ​​te stemmen op lokale markten, haar flexibele toeleveringsketen, haar sterke merkenportfolio en de visie van haar oprichter. Deze factoren hebben ervoor gezorgd dat Inditex een ongeëvenaard succes heeft kunnen boeken in de mode-industrie en zichzelf heeft kunnen vestigen als marktleider.

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Inditex in portefeuille.

COLUMN

Uniek bedrijfsmodel

Inditex heeft een revolutie teweeggebracht in de mode-industrie met z’n unieke bedrijfsmodel. Het fast fashion-model heeft Inditex een groot voordeel gegeven ten opzichte van de concurrenten. De komst van Zara betekende een keerpunt voor de mode-industrie. In plaats van de productie uit te besteden aan andere landen, hield Zara de productie in eigen beheer. In plaats van een jaar van tevoren ontwerpen te maken, creëert het ontwerpteam van Zara elke twee weken nieuwe ontwerpen op basis van actuele trends en feedback van klanten. Zodra de ontwerpen klaar zijn worden ze naar de fabrieken van Zara in Spanje, Portugal en Marokko gestuurd. Daardoor kan de kleding snel geproduceerd worden en belandt het snel in de winkels. Zara produceert geen grote hoeveelheden kleding in de hoop dat deze verkocht zullen worden. In plaats daarvan maakt Zara kleine hoeveelheden kleding en wacht af hoe ze verkocht gaan worden. Loopt het goed, dan wordt er meer geproduceerd. Zo niet, dan stoppen ze met de productie.

Door te investeren in technologie, data-analyse en verticale integratie heeft het bedrijf een aanvoerketen opgebouwd die sneller en efficiënter is dan welke andere retailer dan ook. Door data te gebruiken als basis voor ontwerpbeslissingen is Inditex in staat kleding te produceren die mensen daadwerkelijk willen kopen. Het bedrijf maakt bijvoorbeeld gebruik van AI-gestuurde algoritmen om de vraag te kunnen voorspellen. Data-analyse wordt gebruikt om inzicht te verkrijgen in de voorkeuren van klanten.

Ten slotte wordt RFID (Radio Frequency Identification)-technologie toegepast in winkels en distributiecentra. Op deze wijze kan de inventaris real-time gevolgd worden en worden overtollige voorraden voorkomen. Technologie heeft een cruciale rol gespeeld in de groei en het succes van Inditex. Het gebruik van moderne technologie en het efficiënte bedrijfsmodel zorgen structureel voor lagere kosten die het bedrijf in staat stellen een prijs/kwaliteitverhouding te hanteren waar concurrenten nooit aan kunnen tippen. In de snelle wereld van vandaag zijn snelheid en efficiëntie een van de meest kritische factoren voor succes in de mode-industrie.

Zara betekende een keerpunt voor de mode-industrie

De wereldwijde omzet van Inditex bedraagt 36 miljard euro. De meeste omzet is afkomstig uit Europa (inclusief Spanje), 64 procent. Het werelddeel Amerika is goed voor 19 procent, Azië en de rest van de Wereld voor 17 procent. Inditex is een toonaangevende moderetailer, zowel in fysieke winkels als online. De kloof met de voornaamste concurrenten als het Zweedse H&M en de Chinese webwinkels Shein en Temu wordt eerder groter dan kleiner.

Het trackrecord van Inditex is indrukwekkend. Zo bedroeg het rendement op het aandeel over de afgelopen 20 jaar gemiddeld 17,5 procent per jaar. In de afgelopen vier jaar, waaronder de coronajaren, werd het dividend telkens verhoogd. Het huidige dividendrendement bedraagt 2,1 procent. Het dividend werd de afgelopen 23 jaar nimmer verlaagd, wat de financiële stabiliteit in de loop der tijd onderstreept. Sinds het einde van 2021 heeft de dochter van Amancio Ortega, Marta, de rol van bestuursvoorzitter van het concern overgenomen.

Industria de Diseño Textil Anónima (kortweg Inditex) is ’s werelds grootste modeconcern gemeten in omzet. Zara is veruit het bekendste merk en verantwoordelijk voor bijna driekwart van de omzet. Bershka, Pull & Bear, Massimo Dutti, Stradivarius en Oysho zijn andere bekende merken van Inditex. Het bedrijf heeft een marktkapitalisatie van 157 miljard euro. De aandelen zijn genoteerd aan de Bolsa de Madrid en het bedrijf maakt deel uit van de IBEX-35 index.

Uniek bedrijfsmodel Inditex verslaat Chinese concurrentie