Groot Beleggersonderzoek
Wereldwijde regio’s zijn minder populair geworden
Internet belangrijkste bron van informatie
Net als vorig jaar is het internet (83,3%) verreweg de belangrijkste informatiebron voor beleggers. Daarop volgen kranten/magazines (69,8%) en televisie/radio (34%). Social media als informatiebron (16%) is minder interessant geworden. Overigens gebruikt 42,8% van de deelnemers helemaal geen social media.
Welke onderwerpen zien we dan het liefste terugkomen in onze informatievoorziening? Aandelentips (87,8%) blijven onverminderd populair. Beursinformatie (55,4%) en informatie over fondsen en ETF’s (41,2%) volgen op ruime afstand.
Deglobalisatie bij beleggers?
Het afgelopen jaar is deglobalisatie een actueel thema geworden met alle oplopende geopolitieke spanningen. Als we kijken naar de regio’s waarin belegd wordt, dan zien we dat voor een deel terug bij de deelnemers aan ons onderzoek. De Nederlandse belegger koos altijd al massaal voor Nederland, en dat is met 92,6% nu nóg meer het geval (2022: 90,6%). Er wordt ook meer belegd in Noord-Amerika (73,7%) en een fractie meer in Zuid-Amerika (13,9%).
Maar voor de rest zijn alle andere wereldwijde regio’s minder populair geworden. Er is minder belangstelling voor Oost-Europa, Aziatische landen en zelfs voor West-Europa. De oorlog en alle daaropvolgende sancties hebben Rusland niet populairder gemaakt. Maar liefst de helft minder beleggers is geïnteresseerd in het land als investeringsregio.
Wie bent u?
In alle jaren dat we ons beleggersonderzoek hebben gehouden, is de samenstelling van de belegger niet heel erg veranderd. Indien u dit stukje leest, is de kans groot dat u een man bent van 50-plus. 56,3% is bovendien met pensioen of rentenierend.
Van de deelnemers aan het onderzoek heeft 57% een belegd vermogen van meer dan 100.000 euro. 10,5% heeft een beleggingskapitaal van meer dan een miljoen euro.
62,5% heeft een bruto inkomen van meer dan 50.000 euro. 13,9% verdient meer dan 100.000 euro.
Toenemende belangstelling voor financials
De financiële sector is dit jaar, net als vorig jaar, opnieuw de favoriet van de belegger. De belangstelling is zelfs toegenomen: van 54,7% in 2022 naar 59,8% in 2023. De sectoren informatietechnologie (56,5%) en energie (56,1%) zijn eveneens populair.
Veel andere sectoren hebben echter te maken met een afname van interesse. Zo heeft de sector digitaal & robotica behoorlijk aan belangstelling ingeboet (van 36,3% in 2022 naar 24,7% in 2023). Ook zien kennelijk minder beleggers kansen in farmacie & gezondheid dan in 2022.
Met de (Nederlandse) woningbouwcrisis in het achterhoofd is het ook opmerkelijk dat de sector infrastructuur & bouw met 19,6% het minst populair is onder beleggers. Bij de beleggingsvehikels zien we ook dat grond (3,4%) de minste interesse krijgt.
De Top 3 favoriete beleggingsvehikels blijft onveranderd met die van vorig jaar: nog steeds gaat de grootste aandacht van beleggers uit naar aandelen, beleggingsfondsen en ETF’s. Wel lijkt het erop dat er na het dramatische beursjaar 2022 iets meer op save wordt gespeeld door beleggers. Zo is de interesse in individuele aandelen (91,7%) en beleggingsfondsen (47,2%) iets afgenomen in vergelijking met 2022 (respectievelijk 94% en 52,6%). De belangstelling voor ETF’s is daarentegen juist een fractie toegenomen: van 44,4% in 2022 naar 46,6% in 2023.
Ook het volatiele cryptovaluta heeft een zwaar verliesgevend jaar achter de rug. Dat is terug te zien aan de verminderde belangstelling van beleggers. Begin 2022 was bijna een kwart (24,3%) van de beleggers in crypto gestapt. Inmiddels is dit percentage nog maar 18,4%.
Ondanks het rampzalige beursjaar 2022 veranderen Nederlandse beleggers hun strategie grotendeels niet. Er wordt wel wat minder risico genomen en de focus is meer dan ooit gericht op het thuisland Nederland. Dat blijkt uit ons Groot Beleggersonderzoek 2022/2023.
Beleggers spelen meer op save
Het Groot Beleggersonderzoek wordt jaarlijks gehouden onder de lezers van Cash magazine en de websites Cashcow.nl, TheAsset.nl en BullUp.nl. Het onderzoek maakt niet alleen inzichtelijk hoe en waarin wordt geïnvesteerd door beleggers, het is ook de basis voor de nominaties van de Cashcow Awards.
Groot Beleggersonderzoek
Wereldwijde regio’s zijn minder populair geworden
Internet belangrijkste bron van informatie
Net als vorig jaar is het internet (83,3%) verreweg de belangrijkste informatiebron voor beleggers. Daarop volgen kranten/magazines (69,8%) en televisie/radio (34%). Social media als informatiebron (16%) is minder interessant geworden. Overigens gebruikt 42,8% van de deelnemers helemaal geen social media.
Welke onderwerpen zien we dan het liefste terugkomen in onze informatievoorziening? Aandelentips (87,8%) blijven onverminderd populair. Beursinformatie (55,4%) en informatie over fondsen en ETF’s (41,2%) volgen op ruime afstand.
Het Groot Beleggersonderzoek wordt jaarlijks gehouden onder de lezers van Cash magazine en de websites Cashcow.nl, TheAsset.nl en BullUp.nl. Het onderzoek maakt niet alleen inzichtelijk hoe en waarin wordt geïnvesteerd door beleggers, het is ook de basis voor de nominaties van de Cashcow Awards.
Deglobalisatie bij beleggers?
Het afgelopen jaar is deglobalisatie een actueel thema geworden met alle oplopende geopolitieke spanningen. Als we kijken naar de regio’s waarin belegd wordt, dan zien we dat voor een deel terug bij de deelnemers aan ons onderzoek. De Nederlandse belegger koos altijd al massaal voor Nederland, en dat is met 92,6% nu nóg meer het geval (2022: 90,6%). Er wordt ook meer belegd in Noord-Amerika (73,7%) en een fractie meer in Zuid-Amerika (13,9%).
Maar voor de rest zijn alle andere wereldwijde regio’s minder populair geworden. Er is minder belangstelling voor Oost-Europa, Aziatische landen en zelfs voor West-Europa. De oorlog en alle daaropvolgende sancties hebben Rusland niet populairder gemaakt. Maar liefst de helft minder beleggers is geïnteresseerd in het land als investeringsregio.
Wie bent u?
In alle jaren dat we ons beleggersonderzoek hebben gehouden, is de samenstelling van de belegger niet heel erg veranderd. Indien u dit stukje leest, is de kans groot dat u een man bent van 50-plus. 56,3% is bovendien met pensioen of rentenierend.
Van de deelnemers aan het onderzoek heeft 57% een belegd vermogen van meer dan 100.000 euro. 10,5% heeft een beleggingskapitaal van meer dan een miljoen euro.
62,5% heeft een bruto inkomen van meer dan 50.000 euro. 13,9% verdient meer dan 100.000 euro.
Toenemende belangstelling voor financials
De financiële sector is dit jaar, net als vorig jaar, opnieuw de favoriet van de belegger. De belangstelling is zelfs toegenomen: van 54,7% in 2022 naar 59,8% in 2023. De sectoren informatietechnologie (56,5%) en energie (56,1%) zijn eveneens populair.
Veel andere sectoren hebben echter te maken met een afname van interesse. Zo heeft de sector digitaal & robotica behoorlijk aan belangstelling ingeboet (van 36,3% in 2022 naar 24,7% in 2023). Ook zien kennelijk minder beleggers kansen in farmacie & gezondheid dan in 2022.
Met de (Nederlandse) woningbouwcrisis in het achterhoofd is het ook opmerkelijk dat de sector infrastructuur & bouw met 19,6% het minst populair is onder beleggers. Bij de beleggingsvehikels zien we ook dat grond (3,4%) de minste interesse krijgt.
De Top 3 favoriete beleggingsvehikels blijft onveranderd met die van vorig jaar: nog steeds gaat de grootste aandacht van beleggers uit naar aandelen, beleggingsfondsen en ETF’s. Wel lijkt het erop dat er na het dramatische beursjaar 2022 iets meer op save wordt gespeeld door beleggers. Zo is de interesse in individuele aandelen (91,7%) en beleggingsfondsen (47,2%) iets afgenomen in vergelijking met 2022 (respectievelijk 94% en 52,6%). De belangstelling voor ETF’s is daarentegen juist een fractie toegenomen: van 44,4% in 2022 naar 46,6% in 2023.
Ook het volatiele cryptovaluta heeft een zwaar verliesgevend jaar achter de rug. Dat is terug te zien aan de verminderde belangstelling van beleggers. Begin 2022 was bijna een kwart (24,3%) van de beleggers in crypto gestapt. Inmiddels is dit percentage nog maar 18,4%.
Ondanks het rampzalige beursjaar 2022 veranderen Nederlandse beleggers hun strategie grotendeels niet. Er wordt wel wat minder risico genomen en de focus is meer dan ooit gericht op het thuisland Nederland. Dat blijkt uit ons Groot Beleggersonderzoek 2022/2023.
Beleggers spelen meer op save