Binnenlandse merken profiteren van de groeiende voorkeur voor lokale merken
Ten derde zien we een interessante ontwikkeling in de digitale economie. Bedrijven zoals Meituan en Tencent Music laten zien dat Chinese consumenten in toenemende mate bereid zijn te betalen voor digitale diensten, wat nieuwe verdienmodellen mogelijk maakt.
Deze ontwikkelingen spelen zich af tegen de achtergrond van aanhoudende geopolitieke spanningen met de VS. Echter, zoals het recente succes van de Chinese AI-startup DeepSeek aantoont, blijkt de Chinese tech-sector veerkrachtig om te kunnen gaan met de beperkingen die ontstaan door handelsbarrières.
Allereerst zien we een opmerkelijke verschuiving in de consumptiesector. Binnenlandse merken zoals Anta Sports, Moutai en Li Auto profiteren van de groeiende voorkeur voor lokale merken. Deze trend wordt versterkt door Beijings inwaarts gerichte groeistrategie, met nieuwe stimuleringsmaatregelen die al in de eerste tien dagen van 2025 zijn aangekondigd.
Ten tweede ondergaat de Chinese productiesector een fundamentele transformatie. Dit blijkt onder meer uit de significant gedaalde afhankelijkheid van de import van chips: van 71% in 2017 naar 55,6% in de eerste helft van 2024. Deze verschuiving illustreert China's groeiende technologische onafhankelijkheid die onder druk van internationale handelsspanningen ontstaat.
Na een turbulent 2024 met aanhoudende deflatie en zwakke consumentenbestedingen, laat de Chinese markt nu voorzichtige tekenen van herstel zien. De recente stimuleringsmaatregelen van september 2024, waaronder renteverlagingen en inruilprogramma's voor consumentengoederen, beginnen vruchten af te werpen. Dit komt op een cruciaal moment, nu China het Jaar van de Slang is ingegaan onder het nieuwe presidentschap van Donald Trump.
China's kanshebbers
De Visie van Tim Garratt, partner bij Baillie Gifford
Economie

Ten derde zien we een interessante ontwikkeling in de digitale economie. Bedrijven zoals Meituan en Tencent Music laten zien dat Chinese consumenten in toenemende mate bereid zijn te betalen voor digitale diensten, wat nieuwe verdienmodellen mogelijk maakt.
Deze ontwikkelingen spelen zich af tegen de achtergrond van aanhoudende geopolitieke spanningen met de VS. Echter, zoals het recente succes van de Chinese AI-startup DeepSeek aantoont, blijkt de Chinese tech-sector veerkrachtig om te kunnen gaan met de beperkingen die ontstaan door handelsbarrières.
Economie
De Visie van Tim Garratt, partner bij Baillie Gifford
China's kanshebbers
Allereerst zien we een opmerkelijke verschuiving in de consumptiesector. Binnenlandse merken zoals Anta Sports, Moutai en Li Auto profiteren van de groeiende voorkeur voor lokale merken. Deze trend wordt versterkt door Beijings inwaarts gerichte groeistrategie, met nieuwe stimuleringsmaatregelen die al in de eerste tien dagen van 2025 zijn aangekondigd.
Ten tweede ondergaat de Chinese productiesector een fundamentele transformatie. Dit blijkt onder meer uit de significant gedaalde afhankelijkheid van de import van chips: van 71% in 2017 naar 55,6% in de eerste helft van 2024. Deze verschuiving illustreert China's groeiende technologische onafhankelijkheid die onder druk van internationale handelsspanningen ontstaat.
Na een turbulent 2024 met aanhoudende deflatie en zwakke consumentenbestedingen, laat de Chinese markt nu voorzichtige tekenen van herstel zien. De recente stimuleringsmaatregelen van september 2024, waaronder renteverlagingen en inruilprogramma's voor consumentengoederen, beginnen vruchten af te werpen. Dit komt op een cruciaal moment, nu China het Jaar van de Slang is ingegaan onder het nieuwe presidentschap van Donald Trump.
Binnenlandse merken profiteren van de groeiende voorkeur voor lokale merken
