Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

Artificial Intelligence (AI) 

De afgelopen decennia was het ondernemingsklimaat relatief gunstig. Er was goedkope financiering, natuurlijke hulpbronnen werden gewonnen en ontgonnen en dat alles binnen een vrijhandelsklimaat. Maar dit alles verandert snel. Er is sprake van een overgang naar een nieuw tijdperk waarin beperkingen de boventoon voeren. Geld is niet langer gratis, de rente gaat niet terug naar nul. De beschikbaarheid van natuurlijke hulpbronnen slinkt, bedrijven kunnen het milieu niet langer behandelen als een geldmachine. En internationaal vertrouwen is schaars, met een handelsbeleid dat import beperkt, binnenlandse industrieën beschermt en prioriteit geeft aan nationale belangen.

Maar te midden van deze groeiende beperkingen is er één kracht die juist in tegenovergestelde richting wijst. Artificial Intelligence (AI) versnelt, daalt in kosten en verspreidt zich snel. In het komende decennium zal machine learning waarschijnlijk elke bedrijfssector op zijn kop zetten. Wat zijn de kenmerken van bedrijven die gedijen in deze nieuwe omgeving?

1.  Ze lossen echte uitdagingen op

Sommige bedrijven zetten tegenwind om in kansen en bieden innovatieve oplossingen op gebieden zoals e-commerce, gezondheidszorg en bankieren. Samsara plaatst telematicasystemen in vrachtwagens en magazijnen om de productiviteit te verhogen en de vervuiling in de logistieke sector te verminderen; Mercado Libre gebruikt technologie om de kosten van bankieren, betalen en sparen te verlagen in Latijns-Amerika, waar 70% van de mensen geen bankrekening heeft; Dexcom heeft de manier veranderd waarop mensen thuis met diabetes omgaan, waardoor ziekenhuizen minder worden belast.

2. Uitvoeringsdiscipline en financiële kracht

Door de hogere rente komen de voordelen van sterke balansen bovendrijven. De aandelenmarkt associeert groeibedrijven met dubieuze financiën, maar dit stereotype is misplaatst. Wij zien veel groeibedrijven met sterke managementteams die hun financiële kracht en concurrentievoordeel gebruiken om prijsverhogingen door te drukken, hun omzet te verhogen en te blijven investeren voor de lange termijn.

Adyen, dat een platform biedt dat lokale en wereldwijde betaalmethoden vereenvoudigt, hield voet bij stuk met zijn prijsstelling, zelfs toen concurrenten de tarieven in de VS verlaagden. Het managementteam had vertrouwen in het bedrijfsmodel en hield het personeelsbestand op een redelijk niveau. De dominante muziekstreaming-app Spotify heeft vorig jaar prijsverhogingen doorgevoerd. Netflix heeft de afgelopen jaren ook de maandelijkse abonnementstarieven verschillende keren verhoogd en genereert nieuwe inkomsten uit advertenties.

3.  Aanpassingsvermogen

De geschiedenis staat bol van trieste verhalen over bedrijven die verdwenen omdat ze zich niet konden aanpassen: Kodak, Nokia en Blockbuster video. Op de aandelenmarkten zijn veel  beleggers die proberen om het laatste geld te persen uit bedrijven met uitstervende bedrijfsmodellen. 

Bedrijven die grote veranderingen moeten doorstaan, moeten beschikken over een flexibele mentaliteit en een evoluerende bedrijfsaanpak. Neem bijvoorbeeld tractorbedrijf John Deere, opgericht in 1837, maar is nu bezig met het integreren van technologie in de landbouw. Het maakt gebruik van computers, camera's en machine learning om gewassen zeer nauwkeurig te besproeien, waardoor er veel minder chemische bestrijdingsmiddelen nodig zijn; goed nieuws voor het milieu en de kosten van de boer. 

Een ander voorbeeld is Shopify, dat alle tools biedt om een online shop op te zetten en software met mogelijkheden voor machine learning heeft gecreëerd om de online detailhandel te transformeren. Shopify-handelaren kunnen nu hun AI-tools gebruiken om terugkerende verwerkingstaken te automatiseren, productbeschrijvingen te maken en verkopen te analyseren, waardoor ze tijd en geld besparen.

Maar te midden van deze groeiende beperkingen is er één kracht die juist in tegenovergestelde richting wijst: AI

Eerdere marktschokken en scherpe dalingen in groei-aandelenfondsen werden gevolgd door enorme rendementen in de daaropvolgende jaren. Dit was het geval na de inflatiecrisis van midden jaren zeventig en de financiële crisis van 2008, met daaropvolgende tienjarige cumulatieve rendementen van respectievelijk ongeveer 1000 procent en 500 procent. Volgens Garratt is er alle reden om aan te nemen dat het deze keer niet anders zal zijn.

Het zijn moeilijke jaren geweest voor groeibeleggers. Een vervelende cocktail van stijgende rente en extreme risicoaversie na de wereldwijde pandemie zorgde voor enorme marktschommelingen, wat leidde tot een daling van de aandelenkoersen van bedrijven met potentieel op de langere termijn. De Visie van Tim Garratt, partner bij Baillie Gifford.

Waarom groei-beleggen

juist nu interessant is

De Visie van Tim Garratt, partner bij Baillie Gifford

Kansen

De Visie van Tim Garratt, partner bij Baillie Gifford

Kansen

Waarom groei-beleggen

juist nu interessant is

Eerdere marktschokken en scherpe dalingen in groei-aandelenfondsen werden gevolgd door enorme rendementen in de daaropvolgende jaren. Dit was het geval na de inflatiecrisis van midden jaren zeventig en de financiële crisis van 2008, met daaropvolgende tienjarige cumulatieve rendementen van respectievelijk ongeveer 1000 procent en 500 procent. Volgens Garratt is er alle reden om aan te nemen dat het deze keer niet anders zal zijn.

Het zijn moeilijke jaren geweest voor groeibeleggers. Een vervelende cocktail van stijgende rente en extreme risicoaversie na de wereldwijde pandemie zorgde voor enorme marktschommelingen, wat leidde tot een daling van de aandelenkoersen van bedrijven met potentieel op de langere termijn. De Visie van Tim Garratt, partner bij Baillie Gifford.

Artificial Intelligence (AI) 

De afgelopen decennia was het ondernemingsklimaat relatief gunstig. Er was goedkope financiering, natuurlijke hulpbronnen werden gewonnen en ontgonnen en dat alles binnen een vrijhandelsklimaat. Maar dit alles verandert snel. Er is sprake van een overgang naar een nieuw tijdperk waarin beperkingen de boventoon voeren. Geld is niet langer gratis, de rente gaat niet terug naar nul. De beschikbaarheid van natuurlijke hulpbronnen slinkt, bedrijven kunnen het milieu niet langer behandelen als een geldmachine. En internationaal vertrouwen is schaars, met een handelsbeleid dat import beperkt, binnenlandse industrieën beschermt en prioriteit geeft aan nationale belangen.

Maar te midden van deze groeiende beperkingen is er één kracht die juist in tegenovergestelde richting wijst. Artificial Intelligence (AI) versnelt, daalt in kosten en verspreidt zich snel. In het komende decennium zal machine learning waarschijnlijk elke bedrijfssector op zijn kop zetten. Wat zijn de kenmerken van bedrijven die gedijen in deze nieuwe omgeving?

1.  Ze lossen echte uitdagingen op

Sommige bedrijven zetten tegenwind om in kansen en bieden innovatieve oplossingen op gebieden zoals e-commerce, gezondheidszorg en bankieren. Samsara plaatst telematicasystemen in vrachtwagens en magazijnen om de productiviteit te verhogen en de vervuiling in de logistieke sector te verminderen; Mercado Libre gebruikt technologie om de kosten van bankieren, betalen en sparen te verlagen in Latijns-Amerika, waar 70% van de mensen geen bankrekening heeft; Dexcom heeft de manier veranderd waarop mensen thuis met diabetes omgaan, waardoor ziekenhuizen minder worden belast.

2. Uitvoeringsdiscipline en financiële kracht

Door de hogere rente komen de voordelen van sterke balansen bovendrijven. De aandelenmarkt associeert groeibedrijven met dubieuze financiën, maar dit stereotype is misplaatst. Wij zien veel groeibedrijven met sterke managementteams die hun financiële kracht en concurrentievoordeel gebruiken om prijsverhogingen door te drukken, hun omzet te verhogen en te blijven investeren voor de lange termijn.

Adyen, dat een platform biedt dat lokale en wereldwijde betaalmethoden vereenvoudigt, hield voet bij stuk met zijn prijsstelling, zelfs toen concurrenten de tarieven in de VS verlaagden. Het managementteam had vertrouwen in het bedrijfsmodel en hield het personeelsbestand op een redelijk niveau. De dominante muziekstreaming-app Spotify heeft vorig jaar prijsverhogingen doorgevoerd. Netflix heeft de afgelopen jaren ook de maandelijkse abonnementstarieven verschillende keren verhoogd en genereert nieuwe inkomsten uit advertenties.

3.  Aanpassingsvermogen

De geschiedenis staat bol van trieste verhalen over bedrijven die verdwenen omdat ze zich niet konden aanpassen: Kodak, Nokia en Blockbuster video. Op de aandelenmarkten zijn veel  beleggers die proberen om het laatste geld te persen uit bedrijven met uitstervende bedrijfsmodellen. 

Bedrijven die grote veranderingen moeten doorstaan, moeten beschikken over een flexibele mentaliteit en een evoluerende bedrijfsaanpak. Neem bijvoorbeeld tractorbedrijf John Deere, opgericht in 1837, maar is nu bezig met het integreren van technologie in de landbouw. Het maakt gebruik van computers, camera's en machine learning om gewassen zeer nauwkeurig te besproeien, waardoor er veel minder chemische bestrijdingsmiddelen nodig zijn; goed nieuws voor het milieu en de kosten van de boer. 

Een ander voorbeeld is Shopify, dat alle tools biedt om een online shop op te zetten en software met mogelijkheden voor machine learning heeft gecreëerd om de online detailhandel te transformeren. Shopify-handelaren kunnen nu hun AI-tools gebruiken om terugkerende verwerkingstaken te automatiseren, productbeschrijvingen te maken en verkopen te analyseren, waardoor ze tijd en geld besparen.

Maar te midden van deze groeiende beperkingen is er één kracht die juist in tegenovergestelde richting wijst: AI