Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.

 Eddytorial 

Trouwens, grote bedrijven (ook ICT- bedrijven) zijn keer op keer niet echt in staat gebleken om te innoveren, dus echt iets nieuws te bedenken. Dat is geen verwijt. Ze zijn gewoon te groot om nieuwe ontwikkelingen te bedenken; het moet gaan over te veel schijven. Daarom kopen grote bedrijven innoverende bedrijven, en implementeren die ontwikkelingen in hun producten. Dat is ook de reden dat een bedrijf als Microsoft een groot ‘belang’ heeft genomen in OpenAI.

Philips deed het in het verleden heel erg goed. Via andere ondernemingen producten en markten ontwikkelen. Philips verzilverde haar inspanningen met een mooie marktintroductie op de beurs. Dat is voor grote bedrijven de manier om geld te verdienen, niet door het wiel zelf uit te vinden. Het is verleidelijk maar grote bedrijven zijn niet echt in staat om te innoveren. We hebben het ook gezien in de auto-industrie. Een buitenstaander als Tesla moest de markt wakker schudden voor de productie van elektrische auto’s. Apple heeft natuurlijk het zelfde gedaan met de iPhone en de iPad en doet het nu met haar eigen chips.

Laat de overheid en de industrie een voorbeeld nemen aan de auto-industrie. Regelgeving, milieu-eisen hebben de auto-industrie geleid. In een steeds vollere en complexere wereld is die guidance al in vroeg stadium van een productcyclus noodzakelijk. Met communicatietechnologie moet gewoon hetzelfde gebeuren. Zonder regelgeving dreigt ICT op bepaalde terreinen een ramp te veroorzaken. Dat is snelle invoering van nieuwe technologische producten niet waard.

Dat is wel de afgelopen periode gebleken bij de ontwikkelingen en schermutselingen bij OpenAI. De bestuursvoorzitter Sam Altman werd terzijde geschoven en Microsoft wilde hem graag inpikken om hem een bepaalde afdeling te laten leiden over kunstmatige intelligentie. De oude investeerders waren Microsoft te snel af en boden Altman opnieuw de oude baan aan. Het punt is dat Altman verder wil, en daarmee eigenlijk ook Microsoft, dan moreel verantwoord is.

Ze willen de techniek van kunstmatige intelligentie volledig uitnutten. Op zich is daar geen bezwaar tegen als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Daarvoor is er een ministerie nodig. Die moet bepalen wat wel en niet mag, en zou zelfs voor bepaalde technologieën licenties moeten afgeven. Je kunt het niet overlaten aan de technologie. Want dan weet je zeker dat de euro's en dollars belangrijker zijn dan het maatschappelijk belang.

Het kan geen kwaad als bij de samenstelling van een nieuwe regering in Nederland een minister voor Telecom en Technologie wordt benoemd. Ontwikkelingen gaan dermate snel dat noodzakelijke regelgeving nodig is. Zo is kunstmatige intelligentie van groot belang en tegelijkertijd een groot gevaar.

Eddy Schekman, hoofdredacteur van o.a. Cash Magazine, Cashcow.nl en de eCash

Auteur Eddy Schekman
Cash Platform

Grote bedrijven kunnen niet innoveren

Een buitenstaander als Tesla moest de markt wakker schudden voor de productie van elektrische auto’s

Trouwens, grote bedrijven (ook ICT- bedrijven) zijn keer op keer niet echt in staat gebleken om te innoveren, dus echt iets nieuws te bedenken. Dat is geen verwijt. Ze zijn gewoon te groot om nieuwe ontwikkelingen te bedenken; het moet gaan over te veel schijven. Daarom kopen grote bedrijven innoverende bedrijven, en implementeren die ontwikkelingen in hun producten. Dat is ook de reden dat een bedrijf als Microsoft een groot ‘belang’ heeft genomen in OpenAI.

Philips deed het in het verleden heel erg goed. Via andere ondernemingen producten en markten ontwikkelen. Philips verzilverde haar inspanningen met een mooie marktintroductie op de beurs. Dat is voor grote bedrijven de manier om geld te verdienen, niet door het wiel zelf uit te vinden. Het is verleidelijk maar grote bedrijven zijn niet echt in staat om te innoveren. We hebben het ook gezien in de auto-industrie. Een buitenstaander als Tesla moest de markt wakker schudden voor de productie van elektrische auto’s. Apple heeft natuurlijk het zelfde gedaan met de iPhone en de iPad en doet het nu met haar eigen chips.

Laat de overheid en de industrie een voorbeeld nemen aan de auto-industrie. Regelgeving, milieu-eisen hebben de auto-industrie geleid. In een steeds vollere en complexere wereld is die guidance al in vroeg stadium van een productcyclus noodzakelijk. Met communicatietechnologie moet gewoon hetzelfde gebeuren. Zonder regelgeving dreigt ICT op bepaalde terreinen een ramp te veroorzaken. Dat is snelle invoering van nieuwe technologische producten niet waard.

Een buitenstaander als Tesla moest de markt wakker schudden voor de productie van elektrische auto’s

Dat is wel de afgelopen periode gebleken bij de ontwikkelingen en schermutselingen bij OpenAI. De bestuursvoorzitter Sam Altman werd terzijde geschoven en Microsoft wilde hem graag inpikken om hem een bepaalde afdeling te laten leiden over kunstmatige intelligentie. De oude investeerders waren Microsoft te snel af en boden Altman opnieuw de oude baan aan. Het punt is dat Altman verder wil, en daarmee eigenlijk ook Microsoft, dan moreel verantwoord is.

Ze willen de techniek van kunstmatige intelligentie volledig uitnutten. Op zich is daar geen bezwaar tegen als aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan. Daarvoor is er een ministerie nodig. Die moet bepalen wat wel en niet mag, en zou zelfs voor bepaalde technologieën licenties moeten afgeven. Je kunt het niet overlaten aan de technologie. Want dan weet je zeker dat de euro's en dollars belangrijker zijn dan het maatschappelijk belang.

Grote bedrijven kunnen niet innoveren

 Eddytorial 

Het kan geen kwaad als bij de samenstelling van een nieuwe regering in Nederland een minister voor Telecom en Technologie wordt benoemd. Ontwikkelingen gaan dermate snel dat noodzakelijke regelgeving nodig is. Zo is kunstmatige intelligentie van groot belang en tegelijkertijd een groot gevaar.

Eddy Schekman, hoofdredacteur van o.a. Cash Magazine, Cashcow.nl en de eCash

Auteur Eddy Schekman
Cash Platform