Deze publicatie maakt gebruik van cookies

We gebruiken functionele en analytische cookies om onze website te verbeteren. Daarnaast plaatsen derde partijen tracking cookies om gepersonaliseerde advertenties op social media weer te geven. Door op accepteren te klikken gaat u akkoord met het plaatsen van deze cookies.
 Column 

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Amazon in portefeuille.

De langetermijnvooruitzichten lijken voor AWS onverminderd positief. Volgens Amazon is slechts 10 procent van de bedrijven met een fysieke IT-structuur overgestapt naar de cloud, dus daar ligt nog voldoende ruimte om te groeien. Daarnaast zorgen ontwikkelingen op het gebied van  AI er voor dat de cloud nog belangrijker gaat worden. Laten we daarbij ook niet vergeten dat Amazon al meer dan 100.000 klanten heeft die AWS Artificial Intelligence/Machine Learning producten gebruiken. Via Amazon Bedrock, een volledig beheerde service die taalmodellen van toonaangevende AI-start-ups en Amazon beschikbaar maakt, kan men deze klanten ook generatieve AI aanbieden, gelijkwaardig aan ChatGPT of Bard.

Amazon verwacht daarnaast dat de marges bij de Noord-Amerikaanse retail weer kunnen stijgen van 1,2 procent nu, naar de pre-pandemie niveaus van 4-6 procent, al kan het nog wel een paar jaar duren voor dat bereikt is. Het blijft een kei van een onderneming. In Noord-Amerika is het concern marktleider in online retail. Tevens is Amazon ’s werelds grootste Cloud-aanbieder. Qua koers-winstverhouding is het niet de meest goedkope onderneming, maar Amazon geeft wel vaker de voorkeur aan omzetgroei boven het genereren van winst.

‘Third party sellers’
veroorzaken de grote groei

Ten onrechte

De omzet steeg met 11 procent naar 134,4 miljard dollar, zo’n 3 miljard dollar meer dan wat analisten en Amazon zelf verwachtten. De cloud-divisie van de e-commercereus AWS, zag met 12 procent omzetgroei de omzet afvlakken ten opzichte van het eerste kwartaal toen de omzet nog met 16 procent toenam. Maar analisten waren somberder en voorspelden ten onrechte een forsere afname van de omzetgroei. Amazon gaat mee in de vaart van kunstmatige intelligentie. De cloud-divisie is een programma aan het ontwikkelen dat klanten moet helpen om nieuwe AI-producten te ontwikkelen en uit te rollen. Het gaat daarbij om klantgerichte applicaties die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie.

Voor het lopende kwartaal verwacht het bedrijf een operationele winst van 5,5 tot 8,5 miljard dollar, een ruime verdubbeling tot verdrievoudiging van de 2,5 miljard winst in het derde kwartaal van 2022. De omzet zal naar verwachting 9 tot 13 procent toenemen tot 138 tot 143 miljard dollar. Hierbij wordt de omzetgroei flink geholpen door de in juli gehouden Prime Day waar er meer dan 375 miljoen artikelen werden verkocht. Uit de cijfers blijkt dat de groei bij Amazon vooral komt doordat andere bedrijven (third party sellers) meer via Amazon verkopen. Door de grote schaal en bereikbaarheid is het een interessant platform om je waren te verkopen en je advertenties te plaatsen. 

Uit de publicatie van de cijfers over het tweede kwartaal bleek dat het bij Amazon wat betreft de consumentenbestedingen wel goed zit. Zowel de omzet als de winst van de grootste online retailer ter wereld waren veel beter dan wat analisten vooraf hadden ingeschat. Het operationele resultaat in het tweede kwartaal kwam uit op 7,7 miljard dollar. Dat is een plus van maar liefst 133 procent want in hetzelfde kwartaal vorig jaar was dit nog 3,3 miljard dollar. Hiermee overtrof het bedrijf ook de eigen verwachting van 2,0 tot 5,5 miljard dollar. Ruim 70 procent van de winst was, zoals gebruikelijk, afkomstig van Amazon Web Services (AWS). De nettowinst per aandeel kwam uit op 65 dollarcent waar de analistenconsensus op 35 dollarcent lag. Vorig jaar maakte Amazon in het tweede kwartaal nog 20 dollarcent per aandeel verlies. De ontslagrondes eerder dit jaar hebben dus duidelijk effect gehad.

Over het koersverloop van het aandeel Amazon hebben beleggers dit jaar niets te klagen. Year-to-date staat het aandeel ruim 38 procent in de plus. Dat is mooi, maar laten we niet vergeten dat de koers vorig jaar bijna de helft van de waarde inleverde. Niet voor niets viel Amazon de twijfelachtige eer ten deel het eerste bedrijf ooit te zijn dat meer dan 1.000 miljard dollar aan beurswaarde verloor. En, om een bijna halvering van de beurskoers goed te maken, moet je bijna in koers verdubbelen. De huidige stijging is fijn, maar we zijn er nog niet. Het is wel een mooie eerste aanzet.

Auteur Martine Hafkamp,
Fintessa Vermogensbeheer

Sunny side up voor Amazon

Auteur heeft privé geen positie, cliënten van Fintessa hebben het aandeel Amazon in portefeuille.

De langetermijnvooruitzichten lijken voor AWS onverminderd positief. Volgens Amazon is slechts 10 procent van de bedrijven met een fysieke IT-structuur overgestapt naar de cloud, dus daar ligt nog voldoende ruimte om te groeien. Daarnaast zorgen ontwikkelingen op het gebied van  AI er voor dat de cloud nog belangrijker gaat worden. Laten we daarbij ook niet vergeten dat Amazon al meer dan 100.000 klanten heeft die AWS Artificial Intelligence/Machine Learning producten gebruiken. Via Amazon Bedrock, een volledig beheerde service die taalmodellen van toonaangevende AI-start-ups en Amazon beschikbaar maakt, kan men deze klanten ook generatieve AI aanbieden, gelijkwaardig aan ChatGPT of Bard.

Amazon verwacht daarnaast dat de marges bij de Noord-Amerikaanse retail weer kunnen stijgen van 1,2 procent nu, naar de pre-pandemie niveaus van 4-6 procent, al kan het nog wel een paar jaar duren voor dat bereikt is. Het blijft een kei van een onderneming. In Noord-Amerika is het concern marktleider in online retail. Tevens is Amazon ’s werelds grootste Cloud-aanbieder. Qua koers-winstverhouding is het niet de meest goedkope onderneming, maar Amazon geeft wel vaker de voorkeur aan omzetgroei boven het genereren van winst.

‘Third party sellers’
veroorzaken de grote groei

Ten onrechte

De omzet steeg met 11 procent naar 134,4 miljard dollar, zo’n 3 miljard dollar meer dan wat analisten en Amazon zelf verwachtten. De cloud-divisie van de e-commercereus AWS, zag met 12 procent omzetgroei de omzet afvlakken ten opzichte van het eerste kwartaal toen de omzet nog met 16 procent toenam. Maar analisten waren somberder en voorspelden ten onrechte een forsere afname van de omzetgroei. Amazon gaat mee in de vaart van kunstmatige intelligentie. De cloud-divisie is een programma aan het ontwikkelen dat klanten moet helpen om nieuwe AI-producten te ontwikkelen en uit te rollen. Het gaat daarbij om klantgerichte applicaties die gebruikmaken van kunstmatige intelligentie.

Voor het lopende kwartaal verwacht het bedrijf een operationele winst van 5,5 tot 8,5 miljard dollar, een ruime verdubbeling tot verdrievoudiging van de 2,5 miljard winst in het derde kwartaal van 2022. De omzet zal naar verwachting 9 tot 13 procent toenemen tot 138 tot 143 miljard dollar. Hierbij wordt de omzetgroei flink geholpen door de in juli gehouden Prime Day waar er meer dan 375 miljoen artikelen werden verkocht. Uit de cijfers blijkt dat de groei bij Amazon vooral komt doordat andere bedrijven (third party sellers) meer via Amazon verkopen. Door de grote schaal en bereikbaarheid is het een interessant platform om je waren te verkopen en je advertenties te plaatsen. 

Uit de publicatie van de cijfers over het tweede kwartaal bleek dat het bij Amazon wat betreft de consumentenbestedingen wel goed zit. Zowel de omzet als de winst van de grootste online retailer ter wereld waren veel beter dan wat analisten vooraf hadden ingeschat. Het operationele resultaat in het tweede kwartaal kwam uit op 7,7 miljard dollar. Dat is een plus van maar liefst 133 procent want in hetzelfde kwartaal vorig jaar was dit nog 3,3 miljard dollar. Hiermee overtrof het bedrijf ook de eigen verwachting van 2,0 tot 5,5 miljard dollar. Ruim 70 procent van de winst was, zoals gebruikelijk, afkomstig van Amazon Web Services (AWS). De nettowinst per aandeel kwam uit op 65 dollarcent waar de analistenconsensus op 35 dollarcent lag. Vorig jaar maakte Amazon in het tweede kwartaal nog 20 dollarcent per aandeel verlies. De ontslagrondes eerder dit jaar hebben dus duidelijk effect gehad.

Auteur Martine Hafkamp,
Fintessa Vermogensbeheer

Over het koersverloop van het aandeel Amazon hebben beleggers dit jaar niets te klagen. Year-to-date staat het aandeel ruim 38 procent in de plus. Dat is mooi, maar laten we niet vergeten dat de koers vorig jaar bijna de helft van de waarde inleverde. Niet voor niets viel Amazon de twijfelachtige eer ten deel het eerste bedrijf ooit te zijn dat meer dan 1.000 miljard dollar aan beurswaarde verloor. En, om een bijna halvering van de beurskoers goed te maken, moet je bijna in koers verdubbelen. De huidige stijging is fijn, maar we zijn er nog niet. Het is wel een mooie eerste aanzet.

Sunny side up voor Amazon

 Column